Se brukerinformasjonen dere deler med tjenester og datakilder

Ønsker dere å få oversikt over all brukerinformasjon dere deler med aktiverte tjenester og datakilder via Feide? Oversiktverktøyet i kundeportalen gjør det enkelt å se hvilken type brukerinformasjon dere deler.

Hvilken nytte har dere av verktøyet?

Som vertsorganisasjon er det nyttig for dere å bruke verktøyet for å

  • få oversikt over all brukerinformasjonen som dere deler med tjenester og datakilder. Det hjelper dere å ha kontroll på hvilke data dere deler.
  • hjelpe dere å holde databehandleravtalene oppdaterte

Slik bruker dere verktøyet

Hold oversikt over brukerinformasjonen og dataene dere deler

Bruk verktøyet for å få oversikt over alle tjenestene og datakilder dere deler brukerinformasjon med. I oversikten ser dere en liste over

  • alle tjenestene dere har aktivert og hvilken brukerinformasjon dere deler med dem
  • eventuelle datakilder dere deler brukerinformasjon med

Slik gjør dere:

  • Trykk på hver enkelt tjeneste eller datakilde for å se hvilken type brukerinformasjon dere deler med dem. Dere vil se en liste over alle informasjonselement (attributtene) som tjenesten eller datakilden bruker.
Hold databehandleravtalene oppdaterte

Verktøyet er også laget for å gjøre det enklere å holde databehandleravtalene deres oppdaterte også etter at en tjeneste er aktivert.

Slik gjør dere:

  1. Trykk på hver enkelt tjeneste for å se hvilken brukerinformasjon dere deler med den spesifikke tjenesten og eventuelle tilkoblede datakilder. Dere får da opp en liste over alle informasjonselement (attributtene) som dere deler og en vurderingsstatus for hvert informasjonselement. Se de ulike statusene som et informasjonselement kan ha, nedenfor.
  2. Se gjennom listen og vurder om hvert enkelt informasjonselement samsvarer med det som står i databehandleravtalen.
  3. Oppdater databehandleravtalen der det er nødvendig.

Hvis det er samsvar mellom informasjonselementet og databehandleravtalen

  • Marker informasjonselementet for å vise at det er samsvar. Det markerte informasjonselementet får da status som «samsvarer (dato)».

På denne måten kan dere både se når dere gikk gjennom de ulike informasjonselementene og hvem av dem dere har vurdert opp mot databehandleravtalen.

Hvis det ikke er samsvar mellom informasjonselementet og databehandleravtalen

  • Ta kontakt med tjenesteleverandøren for å finne en løsning om
    • delingen ikke er i samsvar med databehandleravtalene
    • informasjonselementer som krever en begrunnelse, ikke er tilstrekkelig begrunnet
  • Oppdater databehandleravtalen slik at den samsvarer med de informasjonselementene dere deler.

Etter at databehandleravtalen er oppdatert, kan dere gå inn i verktøyet igjen og markere at det er samsvar.

Hvilke vurderingsstatuser finnes i verktøyet?

Informasjonselementene kan ha disse statusene:

  • «Samsvarer» og dato for vurdering
    • Dette er informasjonselement dere har markert at samsvarer med databehandleravtalen.
  • «Ikke vurdert»
    • Informasjonselement dere enda ikke har vurdert eller markert at samsvarer.
  • «Ikke lenger i bruk» og dato for sist vurdering
    • Dette er informasjonselement dere har vurdert at samsvarte tidligere, men som tjenesten eller datakilden nå har tatt bort. Dette er til hjelp for å se hva dere kan ta bort fra databehandleravtalen.
  • «Ingen å vurdere»
    • Tjenester eller datakilder som dere ikke deler brukerinformasjon med.

Finn verktøyet i kundeportalen

Finn oversikten i fanen «Verktøy» og så under «Oversikt over brukerinformasjon dere deler per tjeneste». Logg inn i kundeportalen for å bruke verktøyet (kunde.feide.no).