Driftsmeldinger

Treg eller feilende innlogging

Vi opplever at en del Feide-innlogginger feiler. Vi jobber med å undersøke og rette feilen.

Problemet ble løst ca. kl. 09.30

Start
Slutt
Løst

Tregheter i Feide kundeportal

Kundeportalen til Feide opplever for tiden noe ustabilitet.

Vi jobber med saken.
 

Start
Slutt
Løst

[Løst] Problemer med Feide-innlogging

Oppdatering kl 10:30:
Vi opplever ikke lengre problemer med innlogging, men fortsetter å overvåke situasjonen nøye.

Årsaken til problemene skyldes veldig høy last på kort tid. 

Vi jobber med å finne en god løsning for å kunne håndtere lignende situasjoner fremover.
Beklager ulempene dette har medført.

-------------------
Feide opplever forstyrrelser med innlogging for en del brukere.

En del innlogginger går helt fint, mens andre tar for lang tid og timer ut med en 502 Bad Gateway. Problemene startet litt over kl. 09:00 og vi jobber med å løse det for alle.

Vent noen minutter og prøv igjen.

Start
Slutt
Løst

Endringer gjort i Feides kundeportal i tidsrommet 18:00-18:10 Onsdag 24.01 vil ikke lagres

Endringer gjort i Feide kundeportal i tidsrommet 18:00-18:10 på onsdag 24.01 vil ikke lagres, grunnet planlagt vedlikeholdsarbeid

Start
Slutt
Løst

Feil med visning av datakvalitet i Kundeportalen og q.feide.no

Etter oppdatering av innloggingssystemet til Feide har det oppstått en feil med visningen av datakvalitet i Kundeportalen og q.feide.

Det har ført til at flere vertsorganisasjoner ser en høy prosentmåling med dårlig datakvalitet i både Kundeportalen og på q.feide.no.
Dette er da tall som ikke stemmer med realiteten.

For å lese av den faktiske datakvaliteten kan det være lurt å kjøre en sjekk av brukerkatalogen i Kundeportalen.
Dette kan også være et passende tidspunkt for at Feide-administratorer tar en sjekk av deres datakvalitet. Dårlig datakvalitet kan
føre til at elevene får et dårligere utdanningstilbud, siden de ikke får tilgang til de digitale læremidlene elevene normalt skulle ha hatt. 

Her kan du som administrator lese om hvordan du sjekker datakvaliteten i Feide:

https://www.feide.no/datakvalitetssjekk

 

Det jobbes nå med en oppdatering som vil tre i kraft i løpet av uke 47.
Statistikken for q.feide og Kundeportalen vil være som normal onsdag 30. november.

Start
Slutt
Løst

Tregheter i Feide-innlogging

ID-porten er nede, som har ført til mye ekstra "hengende" forespørsler i våre systemer.
​​​​Dette fører til at Feide-påloggingen ikke svarer.

Våre eksperter for tjenesten jobber med saken. Tiltak for feilretting er under utrulling.

Oppdatering: kl. 09:40 – Problemet er nå løst.

Start
Slutt
Løst

Problem med aktiveringstilgang i Feide kundeportal

Vi opplever for problemer med aktiveringstilgang i Feide kundeportal.
Dette påvirker kun tjenesteleverandør som skal gi tilgang for tjenester til nye vertsorganisasjoner.
Våre utviklere er på saken, og oppdatering vil bli gitt så snart som mulig.

Oppdatering: Feilen er nå løst og funksjonaliteten skal fungere som forventet igjen.

Start
Slutt
Løst

Feide - Problemer med innlogging (OIDC)

Vi opplever for øyeblikket feilede innlogginger på tjenester som benytter OIDC protokollen.

Dette påvirker innlogging på en større andel tjenester i Feide

Våre utviklere er på saken, og oppdatering vil bli gitt så snart som mulig.

 

Oppdatering:

Problemet har blitt løst ca kl 09:48 gjennom ekstra tildeling av ressurser
(korrigert tidspunkt for feilretting fra 09:55 til 09:48)

Start
Slutt
Løst

Problem med Feide OIDC-innlogging

Vi opplev problem med Feide, dette påverkar innlogging til ei rekke tenestar som benyttar OpenID Connect.

11:00 Tjenesten er stabil igjen, og har blitt friskmeldt av våre teknikarar.

Start
Slutt
Løst