Risikokategorier i risikogrunnlaget

Risikoene i risikogrunnlaget til kundeportalen til Feide, er kategorisert etter risikokategorier basert på leverandørerklæringen fra tjenesten. Da vil risikoer som har samme kobling til leverandøreklæringen, ligge samlet. Kategoriene hjelper dere til å få en bedre oversikt over risikoene. Det er de som oppretter risikoen (utprøvingsgruppa), som velger risikokategori.

Se hvordan dere kan bruke risikogrunnlaget til risikovurderingen.

Forklaring på risikokategoriene

Brudd på rutiner

Brudd på rutiner innen datasikkerhet kan være hendelser der interne prosedyrer og policyer ikke blir fulgt. Det kan føre til kompromittering av dataintegritet og sikkerhet.

Dataangrep eller sabotasje

Dataangrep og sabotasje er ondsinnede handlinger rettet mot datasystemer. Disse handlingene kan være forsøk på å skade eller forstyrre informasjon og IT-infrastruktur.

Innbrudd eller uautorisert tilgang

Innbrudd eller uautorisert tilgang omfatter både interne og eksterne personer. Dette kan innebære at uvedkommende hacker seg inn i systemer eller at interne personer som ansatte, entreprenører eller forretningspartnere misbruker eller får uautorisert tilgang. Slike situasjoner kan skyldes feil i tilgangskontroll eller bevisste handlinger som tyveri av data, installasjon av skadelig programvare eller andre handlinger som skader interessene og sikkerheten til organisasjonen.

Manglende rutiner

Mangel på etablerte prosedyrer eller retningslinjer som er nødvendige for å beskytte data- og IT-systemene i organisasjonen.

Menneskelige feil

Menneskelige feil er utilsiktede handlinger eller forsømmelser av ansatte som kan sette sikkerheten til informasjonssystemer i fare. Disse feilene ofte ikke ondsinnede, men er et resultat av menneskelig uoppmerksomhet, mangel på kunnskap eller feil i prosedyre.

Teknisk svikt

Teknisk svikt innen datasikkerhet er situasjoner der IT-systemer, programvare eller maskinvare slutter å fungere som forventet på grunn av forskjellige feil eller defekter. Dette kan føre til tap av data, nedetid for tjenester, og i verste fall, kompromittering av datasikkerheten til organisasjonen.

Annet

Dette er situasjoner eller hendelser som ikke passer inn i de andre kategoriene.