Nå nærmer det seg skolestart, og det er høysesong for deg som Feide-administrator.
Nye elever skal ha nye Feide-brukere, noen trenger hjelp til å få tilbakestilt passord, og andre har problemer med å få logget inn med Feide.
Her har du 3 tips til hva du som Feide-administrator må gjøre for at skolestart skal gå knirkefritt for både deg og Feide-brukerne.
Tips 1: Lær hvordan du feilsøker og hva feilmeldingene betyr
Vi har laget en rekke sider med informasjon og tips om verktøy som kan hjelpe deg og de som jobber med brukerstøtte med Feide-brukere som har innloggingsproblemer.
Se guiden for hvordan du feilsøker innloggingsproblemer
Hvis problemene skyldes Feide, må du enten tolke teksten i feilmeldingene eller slå opp sporingsnummeret.
Se oversikten over hva feilmeldingene kan bety, og hvordan du løser de
Tips 2: Sjekk at kontaktinformasjonen til brukerstøtte er oppdatert
Du kan sikkert forestille deg hvor irriterende det er å ikke få kontakt med brukerstøtte når du har problemer med innlogging med Feide.
Det er derfor viktig at kontaktinformasjon til lokal brukerstøtte er oppdatert, slik at brukeren kan få hjelp raskt.
Brukerne finner lenke til feide.no/brukerstøtte i innloggingsvinduet til Feide, og søker opp vertsorganisasjonen sin i søkefeltet.
Tips 3: Sjekk datakvaliteten
Nytt skoleår i grunnopplæringen betyr at du må oppdatere informasjon som trinn, klasser og fag. I tillegg er det viktig at du har registrert grupper for fag og klasser, fordi disse brukes til tilgangskontroll og brukertilpasning i tjenester.
Konsekvensen av at dette ikke er registrert korrekt, er at lærere ikke vil kunne planlegge undervisningen, og at elevene ikke vil kunne delta i undervisningen.
Vi anbefaler derfor at du tar en datakvalitetssjekk for å sjekke at grupper er registrert, før lærerne begynner å planlegge skoleåret.
Se hvordan du tar en datakvalitetssjekk
Vi har også laget en sjekkliste for hva din vertsorganisasjon må gjøre for å ha god datakvalitet.
Se sjekklista for god datakvalitet
Har du problemer med at grupper ikke blir registrert på en Feide-bruker?
Hvis ikke det er registrert grupper på en Feide-bruker, kan du sjekke om det er registrert grupper i oppvekst- eller det skoleadministrative-systemet til vertsorganisasjonen.
Har du ikke tilgang til disse systemene selv, må du snakke med de som har tilgang til systemet. Dette kan være en skolesekretær eller en rektor ved mindre kommuner eller privatskoler.
Hvis gruppene er registrert i oppvekst- eller skoleadministrativt-system, men ikke på Feide-brukeren, kan det være en feil med overføring av data til Feide-katalogen.
Da må du ta kontakt med IT-avdelingen eller de som leverer IT-løsningene. Du finner kontaktinformasjon til leverandører i Feide kundeportal, under teknisk kontakt.
Vi ønsker deg som Feide-administrator en god sommer og en god start på det nye skoleåret!